גמישות לעומת חוסר גמישות של דרישה

כלכלנים משתמשים בגמישות הביקוש על מנת לאמוד עד כמה צרכנים מגיבים לשינויים במחיר ובהכנסה, אך המשקיעים יכולים גם להשתמש בגמישות הביקוש כדי לקבל החלטות השקעה מושכלות יותר.

הבנת ההבדל בין גמישות וחוסר גמישות של ביקוש יכולה לעזור לך לזהות השקעות טובות יותר.

האתגר הוא לעטוף את הראש סביב ההבדל בין גמישות לחוסר גמישות של ביקוש.

גמישות הביקוש מודדת עד כמה הביקוש למוצר או שירות משתנה ביחס לשינויים במחיר או בהכנסות הצרכנים. ההבדל בין גמישות וחוסר גמישות של הביקוש הוא הפרופורציה של שינוי זה. אם הביקוש משתנה ביותר משינוי המחיר או ההכנסה, יש לו ביקוש אלסטי. אם הביקוש משתנה בפחות מהשינוי במחיר או בהכנסה, יש לו ביקוש לא אלסטי. כאשר הביקוש משתנה באותה סכום כמו מחיר או הכנסה, למוצר או לשירות יש ביקוש אלסטי ליחידה.

כדי להמחיש דוגמה לביקוש אלסטי, נניח שמחירה של מוצר עולה ב -1% והביקוש אליו יורד ב -2%. מכיוון שהביקוש השתנה ביותר מהמחיר, לטובת הביקוש האלסטי. אם לעומת זאת המחיר עולה ב -1% והביקוש יורד ב 0.5%, לטובת יש ביקוש לא אלסטי. אם גם המחיר וגם הביקוש משתנים ב -1%, לטובת יש ביקוש אלסטי ליחידות.

דרך נוספת לחשוב על גמישות הביקוש היא כמו רצועת גומי. טוב עם ביקוש אלסטי יש רצועת גומי רכה יותר – לכן כאשר המחירים מושכים אותה, "פס הביקוש" נמתח בקלות רבה יותר בתגובה. עם ביקוש לא אלסטי, הביקוש עמיד יותר לשינויים במחיר ופחות סביר להימשך כך או אחרת.

כמובן, המחיר אינו הדבר היחיד שיכול למשוך את הביקוש. ישנם שלושה סוגים של גמישות ביקוש, כל אחד עם משיכות שונות.

שלושת סוגי האלסטיות של הביקוש

ריזה קומאזאווה, פרופסור חבר לכלכלה באוניברסיטת דוקסן בפיטסבורג, אומרת שיש שלוש גמישות ביקוש בהן כלכלנים משתמשים כדי לנתח את התנהגות הצרכנים: גמישות מחירים של ביקוש, גמישות מחירים צולבת של ביקוש וגמישות הכנסה של ביקוש.

גמישות המחירים של הביקוש מודדת עד כמה הביקוש של מוצר או שירות משתנה כאשר מחירו עצמו משתנה. זה מחושב על ידי חלוקת אחוז השינוי בכמות הנדרשת לטובה באחוז השינוי במחירו. אם המחיר לאג"ח קונצרניות עולה ב -5% והביקוש לאג"ח קונצרניות יורד ב -10%, גמישות המחירים של הביקוש לאג"ח קונצרניות היא שתיים (10% חלקי 5%) והביקוש לאג"ח קונצרניות נאמר כי הוא אלסטי. אם גמישות המחירים של הביקוש לאג"ח קונצרניות הייתה פחותה מאחת, מה שיקרה אם הביקוש ישתנה בפחות משינוי המחיר של 5%, לאג"ח הקונצרניות תהיה ביקוש לא אלסטי.

אך מה קורה עם הביקוש לאג"ח אחרות אם המחיר לאג"ח קונצרניות יעלה? כדי לענות על כך, כלכלנים בוחנים את גמישות המחירים הצולבת של הביקוש.

"אלסטיות המחירים הצולבת של הביקוש מחושבת כאחוז השינוי בכמות הנדרשת למוצר חלקי אחוז השינוי במחיר טובין קשורים, תחליף או השלמה", אומר קומאזאווה.

אם מחיר נעלי הריצה עולה 5% והכמות הנדרשת לכפכפים עולה 10%, אלסטיות המחירים הצולבת של הביקוש היא שתיים (10% חלקי 5%). משמעות הדבר היא כי הצרכנים חייבים לרכוש נעלי ריצה או כפכפים, ולכן השניים הם תחליפים זה לזה.

אם מחיר נעלי הריצה עולה 5% והכמות הנדרשת לשרוכי נעליים יורדת ב -10%, גמישות המחירים של הביקוש היא שלילית שניים (-10% חלקי 5%). זה מראה כי השניים נצרכים יחד: כאשר צרכנים קונים פחות נעלי ריצה, הם זקוקים גם למעט שרוכי נעליים. שתי הסחורות משלימות.

הסוג השלישי של גמישות הביקוש הוא גמישות ההכנסה של הביקוש. זה מודד כמה משתנה הביקוש למוצר או שירות כאשר הכנסות הצרכנים משתנות. כאן, הסימן שונה בשאלה האם הטוב הוא טובין רגיל, שצרכנים קונים ממנו יותר כאשר הכנסותיהם גדלות, או טובין נחותים יותר, כגון בגדים יד שנייה, שצרכנים קונים יותר כאשר הכנסותיהם פחתו, אומר קומאזאווה.

אם הכנסות הצרכנים גדלות ב -5% והכמות הנדרשת לנעלי ספורט עולה 10%, נעלי התעמלות הן מוצרים רגילים. אם הכנסות הצרכנים גדלות ב -5% והכמות הנדרשת לנעלי ספורט יורדת ב -10%, נעלי ספורט הן סחורה נחותה.

מה משפיע על גמישות הביקוש?

ישנם מספר גורמים שיכולים להשפיע על גמישות הביקוש.

למשל, ככל שיש בשוק תחליפים קרובים יותר, כך הביקוש של טוב יותר אלסטי, אומר ג'אקומו סנטאנג'לו, מרצה בכיר לכלכלה באוניברסיטת פורדהאם ופרופסור קדנציה בבית הספר לעסקים סטילמן באוניברסיטת סיטון הול. אם מחיר הטוב משתנה, ואינך צריך לקנות אותו, תקנה טובין תחליף ובכך תפחית את הביקוש לטוב, הוא אומר.

זו הסיבה שקרטלים ומונופולים משפיעים על גמישות הביקוש למוצר או שירות. "מכיוון שאין מתחרים, תמחור הגיוני יהיה להמשיך ולהעלות מחירים עד שהביקוש לא יהיה אלסטי לאלסטי", אומר ג'ים גלן, חבר סגל בתכנית DBA של אוניברסיטת וולדן. "כלומר, העלו מחירים עד למצב בו עליית המחירים השולית הבאה, נניח 5%, מובילה לירידה של 6% בביקוש."

ככל שחלק גדול יותר מההכנסה של הצרכן שהוא מוציא על הטוב משפיע על גמישות הביקוש. סנטאנג'לו אומר כי למוצרים שעליהם הצרכן מוציא חלק גדול יותר מהכנסתם יש ביקוש אלסטי יותר. מכאן מדוע הביקוש למוצרי יוקרה במחירים גבוהים הוא אלסטי יותר מאשר פריטים במחירים נמוכים יותר.

הזמן הוא גורם נוסף שיכול להשפיע על גמישות הביקוש. "ככל שיש לך יותר זמן לקבל את החלטת הרכישה בהתחשב בשינוי במחיר, כך הביקוש יהיה אלסטי יותר", אומר סנטאנג'לו. לדוגמא, טובין שניתן לאחסן, יהיה אלסטי. "אם הטוב יתכלה, ויש לרכוש אותו בקרוב, הוא יהיה פחות אלסטי", הוא אומר.

אסונות טבע יכולים גם להשפיע על הביקוש. "אסונות טבע משפיעים על היצע וביקוש בו זמנית, ועל כן על המחירים", אומר גלן. לדוגמא, "השריפות האחרונות בקליפורניה העלו את עלות העץ הטחון ביותר מ -20%, ובכך ייקרו בתים ופריטים אחרים העשויים מעץ ב -20% בין לילה."

מדוע משקיעים צריכים לדאוג לגמישות הביקוש?

הידיעה אם החברות בהן אתה משקיע מייצרות סחורה אלסטית או לא אלסטית מאפשרת לך להעריך מה יעלה בגורל המשרד אם המחירים עבור המוצר יעלו או יירדו.

"באופן כללי, אם למוצר יש ביקוש אלסטי, חברות מגדילות את ההכנסות בירידת מחיר מכיוון שהעלייה בכמות הנמכרת גדולה מהירידה במחיר", אומר סנטאנג'לו. "אם למוצר יש ביקוש לא אלסטי, חברות מגדילות את ההכנסות על ידי העלאת מחירים מכיוון שאנשים לא ישנו את הכמות שהם רוכשים משמעותית כשהמחיר עולה."

אלסטיות הביקוש קובעת גם מה יעלה בגורל הכנסות החברה לאורך כל המחזור העסקי, אומר סנטאנג'לו. "חברות המייצרות סחורות עם ביקוש אלסטי 'ירגישו' יותר ממחזורי השוק."

אם אתה רוצה להשקיע בחברה שעדיין יכולה לייצר הכנסות גם כשהכלכלה לא מצליחה, אתה זקוק לחברה שיש לה ביקוש לא אלסטי.

"בעוד שחברות אלה נוטות לא לצמוח מרהיב, מכירת המוצרים שלהן נוטה להישאר יציבה", אומר סנטאנג'לו. Clorox Co. (טיקר: CLX) היא דוגמה מושלמת לכך: אנשים עדיין צריכים לנקות במהלך מיתון. השווה את הדרישה של קלורוקס לזה של מותגי יוקרה כמו כריסטיאן דיור (CHDRF), ותוכל לראות את ההשפעה של גמישות הביקוש בפעולה.

"משקיעים צריכים לשים לב לגמישות הביקוש מכיוון שהם ירצו להיות מושקעים בחברות שיש להן כוח תמחור ויתרון תחרותי בר קיימא", אומר גלן. הוא אומר למשקיעים למקד לענפים בעלי המאפיינים הבאים:

חסמי כניסה פיננסיים, משפטיים או פוליטיים גבוהים.
מעטים או אין מוצרים תחליפיים זמינים.
כוח מיקוח מול ספקים, כמו Walmart (WMT).
אין צורך לנהל משא ומתן עם קונים על תמחור.
"כשאתה מקבל החלטות השקעה, חפש חברות בעלות עמדת שוק דומיננטית ולא ניתנת לשליטה ויכולות לקיים יתרונות לאורך תקופות ארוכות", הוא אומר. "כדי להעריך את הפוטנציאל של חברות צעירות יחסית, שאל את עצמך אם יש תחליפים ברורים וזולים יותר או שהמוצר או השירות הם אופנה או מגה-טרנד."

ההבדל בין ביקוש אלסטי לא-אלסטי

לסיכום, ההבדלים העיקריים בין גמישות וחוסר גמישות של הביקוש הם כדלקמן:

מוצרים עם ביקוש אלסטי חווים שינויים מידתיים גדולים יותר בביקוש כאשר מחיר או הכנסה משתנים.
למוצרים עם ביקוש לא אלסטי יש שינויים פרופורציונליים קטנים יותר בביקוש שלהם כאשר מחיר או הכנסה משתנים.
סבירות גבוהה יותר כי מוצרים לא אלסטיים ימשיכו לייצר הכנסות במהלך השווקים הנמוכים או המיתונים, שכן הביקוש למוצרים שלהם לא ישתנה.
חברות המייצרות סחורות עם ביקוש אלסטי יכולות להגדיל את ההכנסות על ידי הורדת מחיר. חברות המייצרות סחורות עם ביקוש לא אלסטי יכולות להגדיל את ההכנסות על ידי העלאת מחירן.
למוצרים או שירותים שיש להם תחליפים טבעיים יש ביקוש אלסטי יותר. למוצרים או שירותים שאין תחליף קל להם יש ביקוש לא אלסטי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *